Mis on elektrijalgratas?
Elektrijalgratas on kui täiesti tavaline jalgratas, millele on lisatud täiendavad elektrilised komponendid: aku, mootor, kontroller ja juhtpaneel. Tavaliselt on need sujuvalt integreeritud jalgratta disaini nii, et ei näegi esmapilgul mingit vahet. Tegelikult jäävatki kõik tavaratta funktsioonid alles ehk saab tavapäraselt sõitta ka ilma elektilise osa sisselülitamiseta. Jalgratas on ainult mõnevõrra raskem.
Kuna elektrijalgratta komponendid on kohandatud spetsiaalselt tavajalgrattale, saab olla elektrijalgratta mudelivalik praktiliselt sama lai kui tavajalgrataste puhul.
Kui lülitada sisse elktriline osa, siis lisandub jalgrattasõidule juurde oluliselt võimsust ilma, et jalgrattur peaks ise lisama täiendavat jõudu. Sõitmine muutub oluliselt kergemaks. Kui seda millegagi võrrelda, siis see on sarnane kui jalgrattasõidul puhuks tugev taganttuul. Seega saab hõlpsalt ületada takistusi näiteks mäed, vastutuul ja võtta ette pikemaid vahemaid kergema vaevaga.
Elektrimootor on see, mis otseselt seda lisajõudu annab. Enamasti on kasutusel kaks erinevat varianti. Rummumootor, mis asetseb vastavalt siis eesmise või tagumise ratta rummu sees ja keskjooksureduktor-mootor, mis asub jalgratta keskjooksu asemel väntade vahel ühtse plokina. Mõlemat mootorid rakenduvad siis, kui hakata jalgrattal väntama ja mootor rakendub vastava anduri abil mõne hetke pärast.
Rummumootor |
Keskjooksureduktor-mootor |
Aku, mis on paigaldatud jalgratta raami külge annab elektrimootorile toimimiseks vajaliku elektrienergia. Aku asukohad on lahendatud nii, et ei segaks jalgratta normaalset kasutamist, kõige levinum asukoht on kinnitatuna jalgratta pakiraami alla nii, et saaks ka pakiraami kasutada. Kui jalgrattal puudub pakiraam siis kinnitatakse aku jalgratta mõne raamitoru külge. Üha rohkem kasutatakse ka raamisiseseid peidetud akupaigaldusi, kuid siin on probleemiks jalgratta keerukam disain ja ruumi piiratus, mis seab piirangud aku mahtuvusele.
Aku jalgratta pakiraami küljes |
Aku jalgratta raami küljes |
Aku jalgratta raamis |
Aku puhul tuleb silmaspidada kahte asja, mahtuvus ja tehnoloogia. Aku mahtuvus näitab palju on võimalik elektrienergiat salvestada ühe laadimistsükliga, seega suurema mahtuvusega akuga on suurem sõiduulatus. Aku mahtuvust tähistatakse näit: 10.4 Ah, 13.6 Ah. Aku tehnoloogia määrab ära piltlikult aku suuruse / mahtuvuse suhte ning aku laadimistsüklite ressursi ehk eluea. Praeguseks on optimaalseks lahenduseks kujunenud Liitium-ioon (Li-Ion) tehnoloogial põhinevad akud. See aku on küll kallim kuid pakub oluliselt kergemaid ja vähem mahukamaid lahendusi ja suuremat laadimistsüklite arvu (ligikaudu 1000) kui konkureerivad akutehnoloogiad näiteks Nikkelmetallhüdriidakut (NiMH) või siis Pliiakud (SLA). Sama Li-Ion akutehnoloogia on ka kasutusel mobiiltelefonides. Samas akutehnoloogia kiire areng võib siin tuua tulevikus paremaid lahendusi.
Kontroller tagab, et elektrijõu abil jalgrattasõit toimiks sujuvalt ja kõik komponendid töötaksid kooskõlas. Siia on ühendadud kõik elektriliselt komponendid ja toimib nende juhtimine. Kontrollerisse on kõik vajalik juba jalgratta tootja poolt eel-programmeeritud ja täiendavalt pole sellega vaja tegeleda. Kontroller on ka tavaliselt jalgrattale paigaldatud varjatult.
Juhtpaneel-näidik on kontrolleriga ühendatud ja on tavaliselt paigaldatud jalgratta lenksule, kust saab seadistada sõiduks vajalikke seadeid ja lisaks on ka kuvatud muu jooksev info, näiteks aku laaditavus, sõidukiirus jms. Enamasti kasutatakse LED võ LCD paneele. LED paneelid näitavad vajalikku erivärviliste LED tulukestega ja LCD paneelid kuvavad kõik vajaliku tekstna ja/või piltidena.
LED näidik-paneel |
LCD näidik-paneel |
Seadusandlus seab elektrijalgrattale mõned piirangud. Need on: maksimaalne mootori võimsus 250W ja suurim sõidukiirus elektrijõul 25 km/h. Kõik üle selle liigitub juba mopeedi alla.
Mida peaks silmaspidama elektrijalgratta valikul?
1. Raam ja rehvid peaksid olema spetsiaalselt elektrijalgrattale mõeldud, kuna see on 5 - 10 kg. raskem tavarattast ja vajab suuremat vastupidavust;
2. Mootor: kõige mugavam ja stabiilsem sõit on keskjooksureduktor-mootoriga, siis järgnevalt tagaumise rummumootoriga. Esirummumootoriga elektrijalgratas võib vajada täiendavaid lahendusi ohutuse ja stabiilsuse tagamiseks;
3. Aku tehnoloogia Li-Ion, parem vastupidavus ja mida suurem aku mahtuvus (Ah) seda suurem sõiduulatus ühe laadimisega.
4. Mudelivalik vastavalt enda vajadusele, kas siis matkale, linna, maastikule.
Elektrijalgratas PARK CITY
Soodne alumiiniumsulam...
Soodne alumiiniumsulam raami ja esiamordiga elektrijalgratasigapäevaseks sõiduks. Alumiinumsulam (6061) raam Esiamort "ZOOM 141" (45 mm.) Käiguvahetaja SHIMANO TOURNEY 7 käiku Pidurid TEKTRO V alumiinium Rehvid CST 700X40C Aku LG 36V/13Ah, 468Wh Mootor taguumine BAFANG 36V/250W, 45Nm Kaal 23.2...
- −10%
- −10%
Elektrijalgratas LOTUS 26
Soodne alumiiniumsulam...
Soodne alumiiniumsulam raami ja esiamordiga elektrijalgratas igapäevaseks sõiduks. Alumiinumsulam (6061) raam Esiamort "ZOOM 187D" (60 mm.) Käiguvahetaja SunRace R30 7 käiku Pidurid TEKTRO meh. ketaspiduri Rehvid SCHWALBE ENERGIZER 26X1,75 Aku SAMSUNG/SANYO 36V/10,4Ah, Li-ion Mootor BAFANG...
- −20%
- −20%
Elektrijalgratas LATONA 26
Soodne alumiiniumsulam...
Soodne alumiiniumsulam raami ja esiamordigaelektrijalgratas igapäevaseks sõiduks. Alumiinumsulam (6061) raam Esiamort "ZOOM 141" (45 mm.) Käiguvahetaja SunRace R30 7 käiku Pidurid TEKTRO V alumiinium Rehvid CST 26X1,95 Aku LG 36V/13Ah, 468Wh, Li-ion Mootor BAFANG REAR MOTOR, 36V/250W, 45Nm...
- −10%
- −10%